Thakhek loop

4 februari 2016 - Thakhek, Laos

Om 04:00 uur ’s nachts gaan de lichten in de bus aan en wordt er een keer hard Thakhek geroepen. We schrikken wakker en beseffen vaag dat we bij onze stop zijn, snel eruit, ze stoppen namelijk maar heel kort en rijden daarna door naar Vientianne met of zonder jou. We maken een ander stel wakker (ze zijn heel blij met ons) en dan staan we midden in de nacht op straat in Thakhek. Gelukkig is er nog 1 tuktuk chauffeur wakker, hij brengt ons voor de dubbele prijs naar onze hotels. Alles beter dan 5 km lopen met backpack.  We slapen nog een paar uur en doen vandaag rustig aan. Sean voelt zich helemaal niet lekker vandaag en ligt het grootste gedeelte op bed. Ik haal een paar keer wat te eten, breng de vuile was weg en orden alles in de backpack weer (lees: spoel de spullen en tas uit van de douchegel die geheel is leeg gelopen). Thakhaek valt alles mee en lijkt helemaal niet op Pakse. Een rustig stadje aan de Mekong rivier. Je hebt leuke tentjes aan het water waarvan je kan turen naar de overkant: Thailand.

We gaan de volgende dag toch rustig beginnen aan de loop met een ander stel dat we eerder in Pakse hebben ontmoet, Ciska en Bryan. Rond 10:00 uur vertrekken we opzoek naar de eerste grotten. Het landschap is heel anders dan bij de omgeving van Pakse. Veel meer bergen en heel veel mooie uitzicht punten. De grotten onderweg zijn heel slecht aangegeven, we rijden dus een paar keer verkeerd en missen een aantal grotten. Dan toch eindelijk het moment dat we de eerste echte grot vinden. Er loopt een gids met ons mee (iemand die daar in de omgeving woont en toeristen oppikt). We klimmen met onze tassen door de grot heen langs smalle randjes en maken een mooie route. Dit is niet voor beginners! Na wat moeilijke momenten komen we uit aan de andere kant van de grot. Wederom een super mooie omgeving. Aan het einde van de rit betalen we onze gids (die geen woord engels spreekt) en gaan verder op de scooter. Onderweg stoppen we bij een vrouwtje langs de weg waar we een heerlijke noodle soep eten. De dag begint al aardig te vorderen en we moeten nog een flink aantal kilometers rijden voor de eerste stop, we gaan de vaart er iets meer inhouden en besluiten nog 1 grot aan te doen en dan door te rijden. De tweede grot was groot, maar vond ik zelf echt een stuk minder mooi. Ze hadden het aangekleed met allemaal gekleurde lichten en waren bezig een route door de hele grot te bouwen, zo zonde, net een disco. We tuffen lekker verder en gaan steeds hoger de berg op, het uitzicht blijft overal zo ontzettend mooi, maar hoe hoger we komen des te kouder het ook wordt. De zon begint langzaam onder te gaan en we bevriezen echt bijna op de scooter. Alles wat we bij ons hadden hebben we aangedaan, tot regenjassen aan toe. Zo koud!! Net voor het donker komen we dan eindelijk aan bij de eerste stop, ze hebben nog plaats en het kampvuur is al aangestoken, hier gaan we letterlijk juichend en rennend naar toe. Ik denk dat we de blijste personen op aarde waren. Eerst een uurtje opwarmen bij het vuur! Een heerlijk warm welkom. Die avond hebben we een barbecue en drinken we brandy. Sean is nog steeds niet lekker en gaat al vroeg naar bed. Ik klets nog gezellig een paar uur door bij het Lor kampvuur en besluit met Bryan en Ciska dat we hier nog wel een extra nachtje kunnen blijven. Sean kan dan wat aansterken en zij gaan dan de omgeving hier lekker verkennen.

De volgende dag ligt Sean de hele dag ziek in bed. Wij chillen hem lekker in het zonnetje vandaag. Ciska en ik gaan lekker sporten en belonen onszelf daarna met een lekker patatje. :-) Daarna plannen we de rest van onze dagen in Laos in. We wilden eigenlijk niet veel vooraf plannen, maar de Gibbon Experience moet ver vooraf geboekt worden en de tickets naar Myanmar worden ook steeds duurder. Een goede dag om alles te regelen. In de avond lijkt Sean gelukkig weer iets op te knappen. Medereizigers stoppen hem vol met meegenomen goedjes vanuit eigen land. Morgen hopelijk een betere dag.

We gaan vandaag vroeg uit de veren en willen snel vertrekken. Om 08:00 uur staan we klaar om de rekening te betalen. Op zijn Laos, klopt er echt helemaal niets van de rekening. Het kost ons nog 45 minuten om alles goed uit te rekenen, als goed makertje krijgen we van de lieve eigenaar nog een lunch pakketje mee met vers gebakken broodjes. Ook deze dag is weer prachtig, we genieten van de bergen en het leven in Laos. Onderweg ontwijken we weer het nodige vee en komen dan om 12:00 uur aan bij een ‘cool spring’ de weg er naar toe is echt geweldig, alsof we in een film zijn beland. Mooi uitgestrekt landschap met bergen op de achtergrond. Het watertje is prachtig blauw en doet zijn naam eer aan: cool!! Het is even doorbijten en dan snel naar de rotsen aan de andere kant zwemmen, de zon in! Na de lunch van onze gastheer vervolgen we de route naar Kong Lor cave. We slapen die avond in een guesthouse: Enjoy Boy. Alleen voor de naam wil je hier al blijven. We vermaken ons hier ook weer ontzettend goed. Het dorpje waar we slapen is echt zo lieflijk. Er lopen weer genoeg beesten rond en ons guesthouse heeft 2 lieve puppy’s. We spelen met ze en komen er daarna niet meer vanaf, die avond en de volgende ochtend lijkt het beestje aan me vast geplakt en het liefste had ik het met me meegenomen. Volgens mij heb ik dit al over 200 dieren gezegd deze reis.

We staan die ochtend vroeg op om de zonsopkomst te zien, beetje jammer dat het ontzettend bewolkt is en er helemaal niets te zien is! Maar goed, nu hebben we tenminste iets aan onze dag. We ontbijten en gaan dan meteen richting de Kong Lor Cave. We zijn de eerste en kunnen meteen een boot in. De kong Lor Cave heeft een rivier van 7,5 km lang dwars door de grotten heen. Super leuk om zo een grot te verkennen. Aan het einde van de grot komen we aan in een plaatsje met de naam: drop off point back to kong lor cave village. Je zou er maar wonen.

Na de grotten eten we nog snel iets en stappen weer de scooters op, het is nog ongeveer 170 km terug naar Thakhek. Halvewege ruilen we van scooters en ga ik toch maar achterop bij Sean. Ik durf niet hard genoeg te rijden om op tijd terug in de stad te zijn. Na 7 dagen scooterrijder is het nog steeds niet mijn ding. Volgende keer weer lekker achterop. Diezelfde avond vertrekken we nog met een nachtbus naar Vang Vieng.

1. Silvana:
    12 februari 2016
    Haha ik wil ook alle dieren hier in mn backpack stoppen!
  2. Marlies:
    13 februari 2016
    Haha, die douchegel. Kleding ruikt wel lekker dan! Sean goed ziek, damn! Vet die grotten en die puppys. Sweeeeeet. Geniet lieverds x