Cartagena

14 februari 2017 - Cartagena, Colombia

Vroeg in de avond vliegen we naar Cartagena. Het schiet allemaal enorm op en een half uur eerder dan gepland komen we aan. We laten ons afzetten bij de airbnb die we geboekt hebben en worden heel warm welkom geheten door onze gastvrouw Vilma.  Zij is geboren en getogen in Cartagena en spreekt alleen maar Spaans in het dialect van hier, we redden ons nog net. Na een kort praatje  half in gebarentaal rennen we snel de deur uit om naar Lauro te gaan. Hij is half november hier naar toe verhuisd, super fijn om hem weer te zien. We lopen door de prachtige kleurige straten van Cartagena en zijn meteen onder de indruk, het is zo ontzettend mooi hier. Het huis waar hij slaapt is van vrienden en adembenemend mooi. Van binnen voor het grootste gedeelte open, met een klein zwembad in het midden. Mooie bogen en heel leuk ingericht. We voelen meteen de verleiding hier naar toe te verhuizen. De moeder en stiefvader van Lauro (Joke en Cor) zijn net 10 minuten voor ons aangekomen. We proosten er meteen een biertje op, Lauro heeft het hier maar goed voor elkaar. Het eten wordt daarna opgezet en we genieten nog een paar uur van elkaars gezelschap voor we terug naar ons appartement gaan.

Redelijk vroeg staan we deze ochtend weer bij Lauro voor de deur. Samen zoeken we een heerlijk ontbijttentje op en struinen daarna door de stad. In Cartagena hebben we het vooral gezellig met elkaar en genieten we van de mooie stad. Overal waar je kijkt is weer iets moois te zien. Tijdens het wandelen besluiten de mannen vanavond een barbecue te organiseren dus slaan we groots in. Veel groente, vlees en natuurlijk stokbrood met zelfgemaakt guacamole en knoflooksaus (en heel veel bier). We keren terug naar het huis en nemen nog een verkoelende duik in het zwembad. Fantaseren dat dit van ons is en beginnen dan aan de voorbereidingen voor het eten. Het vlees is heerlijk gemarineerd en de groentes doen het goed op de gril, een waar koningsmaal wordt er op tafel gezet. We lijken echte barbecue pro's tot we zien dat de snijplank voor ongeveer een kwart is verdwenen en vastgeplakt zit aan de barbecue. Oepsie. Met veel moeite kunnen we de barbecue gelukkig nog redden. De snijplank is een verloren zaak.

Na het eten gaan we met z'n vijven de straten onveilig maken. Een bvo (biertje voor onderweg) mee en naar een leuk plein voor een drankje. Het plein is rustiger dan de dag ervoor en ik zie mensen met zakjes om hun drankje zitten. Er loopt ook veel politie rond. Ik heb het vermoeden dat er hier niet  (mer) in het openbaar gedronken mag worden, maar we gaan het gewoon proberen. Binnen 2 minuten worden we al op de schouder getikt en moeten we het plein verlaten. Deze nieuwe regels zijn sinds gisteren van kracht, wat een slechte timing. We proberen het een straat verderop en zitten als boeven op een stoeprand stiekem onze drankjes te drinken, een mooie groep bij elkaar. Lauro heeft zijn gezellige gekheid niet van een vreemde. Op straat is veel reuring, heerlijk om zo mensen te kijken. De plek die we hebben uitgezocht is alleen precies voor een illegaal bierverkoop punt, waar wij met onze legaal gekochte biertjes zitten. Vriendelijk doch dringend werden we ook hier verzocht ergens anders heen te gaan. We besluiten dat dit een mooi moment is om de avond af te sluiten. Een crimineel leven is niet voor ons weggelegd.

Wij hebben vandaag na het ontbijt afgesproken en doen lekker rustig aan. Met z’n tweeën ontbijten we voor 4 (broodjes, sapjes, koffie: heerlijk!) waarna we op ons door de mooie straten wandelen wandelen richting Lauro. Daar besluiten we samen dat we vandaag naar het fort van de stad toe willen. Met een kleine omweg (dit keer bewust voor gekozen) lopen we langs een paar gezellige pleinen en winkels. Aangekomen bij het fort blijkt de entree flink te zijn en dan mag je nog niet eens het fort in, je kan er alleen om heen lopen. Dat kunnen we vanaf een afstand ook wel en we lopen weer terug. Dat geld besteden we liever aan een goede lunch. Na een uitgebreide lunch gaan we even apart op pad en spreken daarna weer af voor diner bij een leuk tentje in ons buurt: Cachara. Een heel leuk restaurant en goed eten, we borrelen weer lekker door en besluiten vandaag bijtijds ons bed op te zoeken en de tassen te pakken, morgen om 7:30 pakken we een Taxi naar het busstation. Op naar casa en el agua om te zien waar Lauro de meeste tijd doorbrengt.