Grootberg

2 april 2018 - Grootberg, Namibië

Omdat we vandaag hopen veel wild te kunnen spotten, besluiten we onze safari kleding alvast aan te doen. Onopvallende kleding, die een mens er niet aantrekkelijker uit laten zien. Hoedjes erbij en grote camera om de nek. We kunnen zo terecht in een natuur documentaire. Love it! Het is vandaag niet al te ver rijden en onderweg willen we een hike maken bij Grootberg. Dit is maar 1 uur en 40 minuten rijden. Doordat het einde van het regenseizoen is kent dit gebied veel groen. Dit maakt het landschap prachtig, maar dieren iets lastiger te spotten. Gelukkig heb ik top spotter Sean bij mij en zien wij onderweg in de verte een giraffe en wat zebra’s. Het is echt fantastisch om te zien dat deze dieren nog in het wild leven en alle ruimte hebben. Eenmaal bij grootberg aangekomen zien we totaal niet waar we kunnen wandelen. Geen paden of plek om de auto te parkeren. Het lijkt ons verstandiger door te rijden naar de camping en hier informatie te vragen. Zij zijn verbaasd over onze vroege aankomst (het is 10 uur), maar gelukkig kunnen we meteen inchecken. Ondertussen wijzen zij ons ook op de lekke achterband die wij hebben. Welke prachtig past bij de barst in de ruit die wij een paar dagen geleden opgelopen hebben. We worden super goed geholpen door een van de werknemers en met een half uurtje zijn we al gesetteld op onze camping plek. Het is een prachtige plek tussen de ronde rotsen. Niemand anders in de buurt. We vragen informatie bij de eigenares over de omgeving en boeken een korte hike voor de volgende dag. Vandaag gaan we lekker relaxen. Sean hangt zijn hangmat op en we chillen een beetje bij het kamp. In de middag maken we een mooie wandeling in de directe omgeving van de camping. We beklimmen een paar hoge rotsen en genieten van het uitzicht. We vragen ons af waar de slangen en schorpioenen zich schuil houden. Dieren zien we niet onderweg, wel veel sporen en uitgedroogde keutels. Het is een prachtige wandeling, maar na een uur gaan we weer lekker niksen. Op de camping is een klein zwembad uitgehakt in de rotsen met heel mooi uitzicht. We scoren de enige twee ligbedden, genieten 5 minuten van de rust voor er een familie met 4 kinderen arriveert. Het zwembad is klein en de kinderen zijn heel druk en luidruchtig. Ze gillen en springen alle kanten op. Ik probeer aan de zijkant van het zwembad verkoeling te zoeken en hoop dat ze iets rustiger zullen zijn. Het lijkt ze echter nog meer te motiveren. Ze voeren een druktemaker show op voor iedereen die een blik op ze werpt. Als de moeder van het stel arriveert wordt de regel ingesteld dat ze niet meer mogen springen als er andere mensen in het bad zijn. Prima regel, maar ze blijven irritant. We houden het nog 1,5 uur vol en gaan dan terug naar de tent om alvast een heerlijke maal te bereiden. Vandaag staat er linzensalade op het menu, met als toetje een biertje en zak chips bij de zonsondergang. Perfecte combinatie. Voor de zonsondergang hebben we de beste spot gevonden hoog op de rotsen. Het uitzicht is prachtig. We kunnen ontzettend ver kijken en de kleuren veranderd iedere 10 minuten. Vanaf hier zien we ook goed regenwolken onze kant op komen. Wat een klein probleem is, aangezien we een tent hebben meegekregen die water resistent is en niet waterproof. Wie bedenkt zoiets ook? We hopen dat het net als gisteren weer over zal waaien. Als het bijna donker is lopen we terug naar de tent en beginnen de eerste druppels te vallen. De hoeveelheid regen valt nog mee en we besluiten het er, met veel gemopper van mijn kant, toch op te gokken. De tent wordt opgezet. Tijdens het tandenpoetsen zien we nog een groot katachtig dier 10 meter van ons aflopen. We vermoeden (na wat zoeken op internet) dat het een wilde kat is geweest. Heel gaaf. Die nacht krijgen we 3 flinke, maar korte buien. We blijven aan de binnen kant van de tent voelen of het droog blijft. Hij lijkt het te houden, maar heel lekker slapen we niet. ’s Ochtends is alles gelukkig weer heel snel droog.

We pakken de auto en gaan een stukje rijden door grootberg pass, daarna stoppen we bij de luxere grootberg lodge met het mooiste uitzicht vanaf een lodge dat ik tot nu toe gezien heb. Grote plateaus en een mooie vallei daartussen. Het zwembad ligt aan de rand van het plateau en geeft het aller mooiste uitzicht. We gaan hier vandaag lunchen en lekker liggen bij het zwembad tot onze hike begint. De hike veranderd in de loop van de dag door de gids in een combinatie van game drive en kleine stukken lopen. De dieren die hier namelijk leven zijn te ver weg voor een wandeling. Om 17:00 uur moeten we klaar staan. Met ons gaan er nog 6 oudere Duitse gasten van de lodge mee. Het voelt even of we op zo’n foute groepsreis mee zijn. De gids en de omgeving maken deze korte trip echter toch tot een heel leuk uitje. Hij leert ons hoe wij sporen kunnen herkennen, welke poep van welke dier is. Zo zijn de witten uitwerpselen van hyena’s . Zij voeden zich onder andere met de karkassen die andere roofdieren laten liggen. Het calcium uit botten is voor hen heel belangrijk. In de omgeving leven ook leeuwen en luipaarden. Uiteraard zien we deze roofdieren overdag niet. Op een uitzichtpunt zien we in de verte nog wel 2 olifanten (alleen met een verrekijker te onderscheiden). Volgens de gids hebben we heel veel geluk en zijn die deze tijd van het jaar bijna niet zichtbaar. Net voor het donker komen we terug bij onze camping. Omdat we niet veel zin hebben om te koken bereiden we weer een makkelijke linzen salade, uiteraard met hetzelfde toetje als gisteren.

1. Silvana:
    5 april 2018