Labuan Bajo, Flores

15 mei 2016 - Labuanbajo, Indonesië

We worden wakker en zijn lui, heel lui. Vandaag gaan we lekker helemaal niets doen. We huren nog wel een scooter (dan hoeven we minder te lopen) en karren een beetje rond in het dorpje. We hebben er ons nog net toe kunnen zetten om een tourtje voor de volgende dag te boeken. In het dorp zelf valt heel weinig te beleven, maar de omgeving is des te mooier. Rond de Komodo eilanden kan je namelijk prachtig snorkelen. We vinden gelukkig een organisatie waar al 2 andere meiden geboekt hebben. Zo kunnen we voor een leuk bedrag lekker op pad morgen.

Met de boot vertrekken we vandaag om 07:30 uur, we hebben de eerste stop bij een idyllisch eiland met een prachtig uitzichtpunt. We krijgen de tijd om rond het eiland te snorkelen en dan snel nog een klim omhoog te doen. Heel bijzonder om te zien dat het landschap hier weer compleet anders is. We maken een paar mooie foto’s, verbieden locals van mij foto’s te laten nemen (al luisteren ze niet heel goed) en gaan weer door. Na de eerste stop gaan we door naar Rinca eiland, waar de gevreesde Komodo varanen leven. Op dit eiland alleen zijn er al 2000. We vinden het stiekem wel een beetje spannend, vooral als we daarna ook nog eens te horen krijgen dat er in de mangrove om het eiland heen ook zoutwater krokodillen leven. Daarnaast blijken de Komodo varanen zelf heel goed te kunnen zwemmen. Je zou maar een verdwaalde tegen komen met snorkelen (nog nooit gebeurd, maar toch eens moet de eerste keer zijn). Op het eiland aangekomen mag je meteen een pittig bedrag neer leggen voor het bezoek aan het eiland en nog een stuk of 6 andere belastingen en toeslagen. Toch bijzonder hoe ze al die verschillende belastingen kunnen verzinnen en daar mooie uitgeprinte papiertjes van maken. We krijgen een gids aangewezen en gaan dan op pad. Rond de keuken zien we direct een stuk of 7 komodo varanen liggen, dit belooft meteen veel goeds. Vrij grote en indrukwekkende beesten, die daar allemaal lekker liggen te luieren in de zon. Volgens de gids komen ze af op de geur van het voedsel en worden ze absoluut niet gevoerd. Een gepassioneerde Spanjaard blijkt daar echter heel andere gedachten over te hebben en vraagt met heerlijke temperament of ze echt niet gevoerd worden. Onze gids is de onschuld zelf en geeft aan dat ze hier niets krijgen. Woest vraagt hij daarna waarom hij dan net zag dat een baby varaan gevoerd werd. Doorgaand op die heerlijke toon zegt hij net foto’s te hebben gemaakt en deze zeker online te posten. Onze eigen gids wist hier niets meer op te zeggen, geamuseerd vervolgen we onze weg. Tijdens onze tocht van 1,5 uur komen we, op de brutale makaki aap na, geen beest meer tegen. De spannende tour rond het eiland lijkt meer op een wandeling in een park. Toch wel een enorme anti climax dit, we hadden er heel veel van verwacht. Het mocht de pret echter niet drukken, want de rest van de dag was fantastisch. Na de komodo’s zijn we naar onze laatste snorkel plek gevaren. We waren onder de indruk van Pulau Weh (Sumatra), maar dit sloeg echt alles. Het koraal daar is onbeschrijfelijk mooi en we zien vissen die we nooit eerder hebben gezien. Na het snorkelen willen we nog even op het strand liggen, maar het weer slaat om en we komen in een mega stortbui te zitten. We schuilen 2 uurtjes op de boot en dan klaart het gelukkig net op tijd op om de vliegende honden te zien uitvliegen vanaf een mangrove eiland aan de overkant. Die beesten zijn enorm groot en het waren er zeker een stuk of 1000 die uitvlogen. De zon gaat op de achtergrond langzaam onder en wij gaan met de boot weer terug richting Labuan Bajo.

In de stad komen we weer Anna en Michael tegen die we nog kennen van Moni. Samen met hen en Douwe boeken we voor de volgende dag snel nog een snorkel trip. Dit keer gaan we alleen snorkelen en skippen we de fantastische komodo’s.

De volgende ochtend staan we om 07:30 uur weer klaar, onze eerste stop is Manta Ray point. Met de boot speuren we het water af, springen een paar keer het water in met vals alarm en drijven ontzettend af door de stroming (we zien nog wel een mooie schildpad!). Zwemmen tegen de stroming in heeft ook totaal geen zin, we redden het niet eens om op dezelfde plek stil te blijven liggen. Bij de 4e keer hebben we meer geluk, we zien de Manta Rays en springen een voor een uit de varende boot. De eerste manga ray mis ik, maar gelukkig komen er daarna nog 6 in een rustig gangetje achter aangezwommen. Het is zo ontzettend bijzonder. Ze zijn enorm groot en bewegen zich heel sierlijk en rustig door het water. We kunnen echt ons geluk niet op. We zwemmen daarna terug naar de boot en gaan dan weer opzoek. Wederom hebben we geluk en springen allemaal zo snel we kunnen weer het water in. Uit een varende boot springen is trouwens ook echt heel leuk! Ik red het net aan om een heel stuk mee te zwemmen met 2 van de Manta Ray’s en zwem daarna helemaal uitgeput weer terug naar de boot. We besluiten naar het volgende punt door te varen, maar komen onderweg dan weer een groep tegen. Die kans kunnen we natuurlijk niet laten liggen, de moeheid wordt snel vergeten en we gaan er weer achteraan. Dit zouden we nog wel een hele dag kunnen volhouden, maar we zijn ook nieuwsgierig naar de volgende plekken. Op de boot lunchen we nog even snel en gaan dan weer het water in. Het koraal is hier super mooi en als  bonus zien we ook nog een schildpad voorbij komen zwemmen. Voldaan door naar snorkel plek nummer 3 waar we als klap op de vuurpijl dolfijnen voorbij zien komen vanaf de boot. Onze dag kan niet meer stuk. Ik hoop dat wij ooit onze ouders zover krijg ze een keer mee te nemen om al dit moois te aanschouwen ;-). Jullie zouden dit fantastisch vinden.

’s Avonds eten we gezellig nog wat samen en gaan dan gesloopt naar bed. We slapen iedere dag heerlijk tot 5 uur wanneer de Moskee weer oorverdovend hard tekeer begint te gaan. Na 20 minuten grommen en klagen (wie verzint die tijden en waarom zo hard?), draaien we ons nog een paar keer om. Het gaat vandaag weer een hele luie dag worden.

1. Silvana:
    31 mei 2016
    Jullie veranderen nog eens in snorkels met jullie extreme snorkelpraktijken haha. Super gaaf! Enjoy it while it lasts. Maar wel blij jullie over 2 weken weer te zien!