Henties baai - Twyfelfontein

29 maart 2018 - Twyfelfontein, Namibië

Vanmorgen heb ik Sean moeten beloven mijn vingers niet meer in gaten van rotsen te steken. Hij is ervan overtuigd dat daar de schorpioenen zich schuil houden. Waarschijnlijk heeft hij een goed punt.

We zijn weer vroeg opgestaan en rijden vandaag van Sesriem naar Hentiesbaai. Bij het inpakken van onze spullen zien we nog een hele kleine vosje met reuze oren voorbij komen. Nu al een hoogtepunt van de dag. Om 7 uur zijn we klaar om te gaan. De eerste twee uur rijden we weer door prachtig gebied heen. Uitgestrekte velden en bergen. De ene nog mooier dan de andere. Na die twee uur veranderd het landschap echter in een grote zandhoop, deze rit duurt nog minimaal 4 uur. Iedere heuvel die we opengaan hopen we op een ander zicht en iedere keer roepen we samen keihard ‘boeh’ als we weer alleen maar zand zien voor de aankomende 30 kilometer.  We scheuren langs Walvisbaai, Swakopmund, tot we uiteindelijk op bestemming aankomen. Voor we naar de camping gaan doen we eerst flink boodschappen en gooien we de tank vol. De aankomende 5 dagen zullen we niet veel meer tegenkomen. In Henties baai staan we op Bucks campsite. Prima locatie, hele goede faciliteiten (eigen wc, douche en afwastafel naast de campingplaats), maar vrij sfeerloos. Prima voor ons doorreis nachtje. Henties baai heeft nog ontzettend veel Zuid Afrikaanse en Duitse invloeden en we zien voornamelijk blanke Zuid Afrikanen die hierheen komen om te vissen. Door de ligging aan zee waait er constant een koude wind. De zee zelf kent de heftige stromingen en met het koude water is het ook geen zee om lekker in te gaan zwemmen.

Om vandaag nog even te genieten van westerse luxe gaan we gezellig uiteten. We kiezen een pizza tent uit die vastzit aan een bar die volzit met Zuid Afrikanen, blijkbaar passen we daar helemaal tussen want iedereen spreekt ons aan in het Afrikaans. We begrijpen het meeste als ze langzaam praten, maar dan moet het echt langzaam zijn. Op de tv schermen kunnen we genieten van een heftige rugby wedstrijd. Daar horen natuurlijk de nodige biertjes bij. We raken nog even aan de praat met iemand die al jaren in Namibië woont. Hij komt oorspronkelijk uit Zuid Afrika en geeft ons de nodige geschiedenislessen en tips voor de aankomende dagen.

De volgende dag vertrekken we wederom vroeg naar de volgende bestemming: Twyfelfontein. De eerst 1,5 uur is weer een grote saaie zandvlakte, maar dan komt er langzaam verandering in. Bergen in de verte en steeds meer begroeiing. Zodra we weer dieren spotten weten we dat het mooie Damaraland niet ver kan zijn. Onderweg gaan we nog een paar keer vol in de rem omdat we ergens in de verte weer wat spotten. Snel pakken we de verrekijker erbij om meer dan de helft van de keren een prachtige koe te zien. Naast de koeien zien we gelukkig ook struisvogels, roofvogels, een woestijnrat, hertjes en heel veel geiten.  Vandaag hoeven we maar 3,5 uur te rijden. We komen dus redelijk vroeg aan in Twyfelfontein. Omdat de foto’s van rots graveringen van Twyfelfontein het mooist zijn aan het eind van de dag gaan we eerst uitgebreid lunchen op onze camping. We hebben een prachtige plek gevonden bij Mowani campsite. Dit is een mega luxe lodge die aan de andere kant ook een paar kampeerplekken heeft. Het wordt echter al snel duidelijk dat wij geen van de faciliteiten mogen gebruiken. Als we wat drinken van de receptie willen zullen ze dat voor ons halen. Zelfs daar zijn we niet welkom. Maar, het uitzicht vanaf onze kampeerplek is werkelijk prachtig. Om ons heen de typische damaraland rotspartijen, voor ons mooie vlaktes met nog meer bergen. Een eigen douchehok en stromend water. Zo simpel, maar zo mooi. We genieten van het uitzicht en een lekker broodje met omelet. Het begint inmiddels bloedheet te worden en we besluiten toch maar weer op pad te gaan. Er is inmiddels ook een leger van vliegen gearriveerd die hinderlijk om ons hoofd blijven rondvliegen. Ieder zeker 8 eigen vliegen. We rijden heel langzaam om iets langer van de airco in onze auto te kunnen genieten, maar gaan toch zeker 30 kilometer per uur. Een tweetal vliegen blijft maar naast de auto vliegen. Ik heb nog nooit zulke snelle vliegen gezien.

In de Lonely planet bijbel stonden nog een paar extra bezienswaardigheden in de omgeving. Het klonk allemaal niet heel spannend. We kiezen uiteindelijk voor de organ pipes. Dolomiet stenen die door verandering van temperatuur als een soort van orgel gevormd zijn.  Opzicht vrij bijzonder, maar niet heel spectaculair. Ik had er niet van wakker gelegen als we dit hadden gemist. Met een half uurtje hebben we dit ook weer gezien. Het is snikheet en we vluchten snel de auto weer in. Alvast op weg maar de rots tekeningen. Hier wachten we nog een uurtje in de schaduw voor we aan de tour met gids beginnen. Het is bizar hoe oud sommige van deze tekeningen zijn en nog steeds heel goed zichtbaar. Zij hebben hier alle diersoorten die zij tegen kwamen gegraveerd in de rotsen, inclusief poot afdrukken. Om andere over de verschillende diersoorten te leren en iets met een verhaal over een sjamaan die zich kon veranderen in een dier/spirit. De bekendste tekening is die van een leeuw met een hele lange staart en hand aan het eind. Zijn poot heeft 5 tenen in plaats van 4 om de mens erin weer te geven. Verder zien we veel giraffen, dit was een heilig dier waar niet op gejaagd mocht worden. De gids wandelt heerlijk door, volgens hem is het een redelijk koele dag. Wij zijn blij dat we na 45 minuten de zon weer uit kunnen. Tot nu toe nog niet zo heet gehad.

Terug op de camping genieten we van een biertje en het prachtige uitzicht. Er staat een kudde herten niet al te ver van ons vandaan. De jonge hertjes blijven heen en weer springen, een genot om naar te kijken. We bereiden vandaag een lekkere pasta en kijken naar een mooie zonsondergang. Om 21 uur liggen we knock out in bed. Dit is geen reis om tot rust te komen :-)

1. Mient en Joss:
    29 maart 2018
    Och och och......Wat een n kommer en kwel, redden jullie het nog wel 2 weken .? Hahahah
  2. Saskia Louwrink:
    29 maart 2018
    Ik moet elke keer weer lachen om jullie avonturen! Leuk. Geniet ervan